لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : پاورپوینت
نوع فایل : powerpoint (..ppt) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد اسلاید : 13 اسلاید
قسمتی از متن powerpoint (..ppt) :
بنام خدا
6 نقش عقل فعال
از نظر ملاصدرا، مثل افلاطوني و ارباب انواع و ملائكه مقرّب يك واقعيت هستند
در رأس آنها جبرئيل يا روحالقدس قرار دارد
براي تكميل نفس انساني، جبرئيل از همه لايقتر و مناسبتر است.(اسفار، ج9، ص143)
هرگاه از عقل فعّال صحبت ميكنيم در واقع از همه اين تعابير صحبت شده است .
بر این اساس، جبرئيل يا روحالقدس همان عقل فعال و از عقول طولی است
اتحاد نفس با عقل فعال یا اتصال آن
به نظر صدرا، نفس ناطقه انساني با عقل فعّال متحد ميشود
وی فهم اين مسئله را مانند اعتقاد به اتّحاد عاقل و معقول از افاضات الهي ميداند.(اسفار، ج3، ص336)
ابنسينا، خواجه طوسي قائل به ارتباط و اتصال نفس ناطقه با عقل فعّال بوده و آن را مخرج نفس از قوه به فعل ميدانستهاند ولي اتّحاد آن با عقل فعّال را قبول ندارند.
عبارت صدرا
اعلم أنّ للعقل الفعّال وجوداً فى نفسه و وجوداً فى أنفسنا، فإنّ كمال النفس و تمام وجودها و صورتها و غايتها هو وجودالعقل الفعّال لها و اتّصالها به و اتّحادها معه؛ فإنّ ما لا وصول لشىء إليه بوجه الاتّحاد، لايكون غاية لوجود ذلك الشىء. (صدرا، اسفار، ج9، ص189؛ شواهد، ص245؛ اسفار، ج3، ص339 و 488؛ ج9، ص143)
چنین عبارتهایی دلالت بر فنا دارد نه اتحاد
اگر شرط غایت بودن چیزی، اتحاد باشد باید اتحاد با خدای متعال را نیز پذیرفت و حال آن که هیچ کس نپذیرفته است
برهان صدرا بر وجود عقل فعّال براي نفس
گرچه نفس در ابتدا عقل بالقوه است ولی با كسب معقولات و التفات به علوم ثانوي، بالفعل میگردد؛ پس نفس از عقل بالقوه به عقل بالفعل منتقل ميگردد
هرچيزي كه از قوه به فعل ميرسد ناگزير از امري است كه آن را از قوه خارج كرده و به فعل برساند.
اگر مخرج، جسم يا جسماني باشد لازم ميآيد كه اخس، علت امر اشرف گردد که محال است
اگر عقل باشد يا اين عقل در اصل فطرت عقل است، فثبت المطلوب، و اگر نیست، تسلسل لازم ميآيد. (اسفار، ج3، ص141ـ142)
این دلیل بر وجود عقل فعال است نه اتحاد آن